You are currently viewing E-sport i rola danych w 2022 roku

E-sport i rola danych w 2022 roku

Zainteresowanie e-sportem na całym świecie systematycznie rośnie. Ta już jakże powszechna dyscyplina jeszcze kilkanaście lat temu była typową działalnością niszową. Jednak wraz z upływem kolejnych lat, krok po kroku dochodziło do kolejnych zmian. Ich efektem jest przeobrażenie się w branżę, która codziennie przyciąga miliony osób przed ekrany urządzeń elektronicznych oraz na areny zmagań na wszystkich kontynentach. Wiele znaczących czynników miało wpływ na omawiany rozwój e-sportu. Wyróżnić można tutaj między innymi wykładniczy rozwój branży gier video czy coraz większe znaczenie platform internetowych takich jak YouTube bądź Twitch. Ponadto nowe pokolenia są bardziej otwarte na stosowanie rozwiązań technologii cyfrowej w życiu codziennym lub wręcz nawet uzależnione od częstej interakcji z użyciem urządzeń mobilnych. Z tego powodu należy uznać, że jeśli chodzi o e-sport w roku 2022, to umiejętne wykorzystanie zdobytych danych będzie jednym najistotniejszych trendów w branży gier elektronicznych.

Istota analizy danych

Branża e-sportowa urosła do wręcz gigantycznych rozmiarów. Bezpośrednim następstwem takiego rozwoju jest wzrost znaczenia analityki danych na kilku płaszczyznach. Ogólnie należy uznać, że analitykę stosuje się procesu odkrywania, interpretowania i komunikowania istotnych wzorców w danych. Dane te, mają w praktyce sprzyjać poprawie całego procesu decyzyjnego w organizacji na jej wszystkich szczeblach. To właśnie dlatego wszystkie przedsiębiorstwa niezależnie od charakterystyki swojej branży nieodłącznie polegają na analityce i analizie danych. Umożliwia ona zwiększanie efektywności działań czy determinuje podejmowanie działań taktycznych oraz strategicznych w kontekście krótko i długoterminowym. Analityka danych to jedna z najważniejszych dziedzin obserwowanego rozwoju technologicznego, dlatego widać jej zastosowanie również w sporcie. W dzisiejszych czasach żaden zawodowy zespół piłki nożnej czy koszykówki nie byłby w stanie rywalizować na najwyższym światowym poziomie bez szeroko rozbudowanych działów IT oraz Science w swoich klubach.

“Data Is the New Oil of the Digital Economy”

Analiza danych ma kluczowe znaczenie dla e-sportu już dziś i z pewnością trend ten będzie się nasilał w przyszłości. Społeczność związaną z tą dyscypliną już od wielu lat dba o systematyczny progres w kontekście ogólnej profesjonalizacji całej branży. Rozwija się ona praktycznie w 100% w cyfrowym ekosystemie, przez co automatycznie produkuje niezliczoną ilość danych każdej godziny czy każdego dnia. Należy rozróżnić tu jednak element produkcji danych oraz ich porządkowanie i właściwe wykorzystanie. To już jest zadanie o wiele trudniejsze i bardziej kosztowne, lecz jak wskazują światowe trendy, zdecydowanie opłacalne. Analityka danych stała się zawodem przyszłości w sporcie. Mając na uwadze równocześnie rosnące zyski finansowe, jej wpływ na tę dyscyplinę będzie się tylko zwiększał. Gromadzenie, agregacja i analiza danych prowadzą do wysoce skalowalnych modeli biznesowych, szczególnie w ogólnoświatowej branży cyfrowej.

Ogólne prognozy na rok 2022

Według ekspertów oraz komentatorów sceny e-sportowej, w roku 2022 odnotowany zostanie znaczący wzrost posługiwania się danymi w celu tworzenia unikalnego contentu oraz zwiększenia stopnia innowacyjności całej branży. Sukces w tradycyjnych dyscyplinach sportowych uzyskany za pomocą analizy danych jest zdecydowanie łatwiejszy do osiągnięcia w e-sporcie. Wynika to z prostego i oczywistego faktu, że całość rozgrywek przeprowadzana jest w świecie cyfrowym. Z tego powodu wszystkie turnieje, transmisje, zakłady, czy nawet pomiary zaangażowania fanów i ogólnej widowni nie mogą zostać przeprowadzone bez odpowiedniego poziomu cyfryzacji.

E-sport widownia
Widownia na MŚ w League of Legends 2019, źródło: The Rift Herald

W poprzednich latach umiejętna analiza danych pozwalała na dostarczanie coraz to dokładniejszych oraz bardziej spersonalizowanych reklam cyfrowych. Tej samej zależności można oczekiwać również w świecie e-sportowym. Dane będą służyć do dokładnej analizy wydarzeń stricte sportowych oraz tych ukierunkowanych na zwiększenie zaangażowania fanów i widzów. Nieodłącznym elementem takiego przebiegu wydarzeń będzie monetyzacja popularności e-sportu. Istotna jest tutaj znajomość najmłodszych pokoleń, które codzienne są odbiorcami niezliczonej ilości dodawanego contentu na wszelkich platformach internetowych. Młodzi odbiorcy doskonale znają realia cyfrowego świata, potrafią się w nim płynnie i szybko poruszać oraz bez przerwy wchodzą w interakcje na swoich urządzeniach. Świadome organizacje e-sportowe będą wykorzystywać ten fakt w celu utrzymania zaangażowania obecnych fanów oraz w pozyskaniu nowych. Wszystko to ma na celu poprawę doświadczeń wśród konsumentów w sektorze e-sportu. 

Przychody e-sportu

Największe oraz wiodące organizacje e-sportowe traktują priorytetowo sprawę swoich źródeł przychodów. W e-sporcie należy wskazać przede wszystkim na przychody uzyskane dzięki rywalizacji ze sobą zespołów w danej organizacji. Bardzo zyskowne są udziały w przychodach lig e-sportowych czy wygrane w krajowych bądź międzynarodowych turniejach gamingowych. Coraz istotniejszym źródłem przychodów stają się także zyski z różnego rodzaju partnerstw oraz sponsoringu. Pod tym względem widać znaczne podobieństwa do struktury przychodów znanej w innych dyscyplinach takich jak piłka nożna.

E-sport przychody
Przychody w sektorze e-sportu, źródło: Newzoo

Przedstawiona powyżej grafika pochodzi z “Global Esports Market Report” przygotowywanego corocznie przez Newzoo. Oszacowania zostały zaprezentowane już po uwzględnieniu wszelkich korekt związanych z ogólnoświatową pandemią koronawirusa. Globalny rynek e-sportu w 2020 roku miał wygenerować dokładnie 973,9 mln dolarów oraz 1,19 mld dolarów w roku 2021. Opierając się tylko i wyłącznie na tych liczbach można bardzo szybko dojść do wniosku, że rynek ten ma ogromny potencjał ekonomiczny. To właśnie dlatego, nawet mimo niekorzystnej sytuacji gospodarczej na całym świecie, szacowane przychody stale rosną. Ponadto innym ważnym czynnikiem, który przyczynia się do rozwoju e-sportu, jest systematyczny wzrost światowej oglądalności rozgrywek na platformach takich jak między innymi Twitch.

Znaczenie danych w e-sporcie dla graczy

W świecie e-sportu dane napływają do baz w niezliczonych ilościach. Dzięki postępowi technologicznemu rozgrywki są nagrywane, ponownie odtwarzane oraz analizowane w celach stricte sportowych. Jest to znaczący krok naprzód w kontekście analizy gry własnej, rywala oraz ogólnych strategii turniejowych. We wczesnych fazach rozwoju e-sportu gracze musieli bezpośrednio brać udział w turniejach lub rozgrywkach, aby mieć jakąkolwiek możliwość oglądania poczynań swoich rywali. Rozwój dyscypliny doprowadził do popularyzacji stron statystycznych poświęconych w całości tylko i wyłącznie rozgrywkom w ramach w e-sportu. 

Ponadto potrzeba coraz dokładniejszych i zindywidualizowanych analiz poszczególnych graczy poskutkowała pojawieniem się wyspecjalizowanych firm, które skupiają się tylko i wyłącznie na analizie konkretnych gier. Firmy te dokonują różnorodnych pomiarów występów danego gracza, koncentrując się na jego wydajności, efektywności, mocnych i słabych stronach czy nawet na elementach behawioralnych. Dane są pozyskiwane z wielu źródeł, a następnie przetwarzane, modelowane i wizualizowane zawodnikom. Oprócz automatycznego oraz ręcznego wprowadzania danych do baz i systemów wykorzystywane są także metody związane z użyciem sztucznej inteligencji do formułowania strategii w celu usprawnienia procesów decyzyjnych graczy w trakcie kolejnych rozgrywek.

Tracking e-sport
Tracking danych w e-sporcie, źródło: Towards Data Science

Analiza występów zawodników i uzyskiwanych przez nich rezultatów jest kluczowa dla optymalizacji przygotowań oraz procesów treningowych zarówno w sporcie, jak i e-sporcie. Wiąże się to także z systematyczną obserwacją poczynań rywali, co finalnie ma umożliwić wykorzystanie tych informacji w kluczowych momentach gry. Zawodnicy, trenerzy i całe organizacje chętnie płacą za usługi analityczne, które w teorii zapewniają przewagę konkurencyjną. Efektem tych działań jest coraz wyższy poziom graczy w całym ekosystemie, który podnosi się stale z roku na rok. Posiadanie przez nich lepszych umiejętności jest istotne również z innego punktu widzenia. Jakość i poziom rozgrywek maja niebagatelny wpływ na wysokość między innymi umów sponsoringowych ze względu na ogólne zainteresowanie rozgrywkami.

Marketing i wizualizacja danych

Jak zostało wspomniane, poziom umiejętności zawodników bezpośrednio przekłada się na aspekty finansowe. To właśnie dlatego aplikacja analizy danych jest tak ważna w procesie monetyzacji. Istotna jest tutaj wizualizacja danych, która stała się kluczem do poprawy wrażeń każdego widza podczas transmisji na żywo. Pozwala ona niedoświadczonym uczestnikom widowiska śledzić je i zrozumieć podstawowe zasady oglądanych gier. 

Wizualizacja danych umożliwia pomoc profesjonalnym streamerom oraz platformom takim jak Twitch, YouTube i Mixer, w lepszym zaangażowaniu swoich odbiorców. Odbywa się to poprzez natychmiastowe prezentowanie grafik i odpowiednich statystyk, które dotyczą oglądanych rozgrywek na żywo. Do innych stosowanych metod należy zaliczyć zmienne ustawienie kamer, powtórki, interakcje z graczami oraz czaty w czasie rzeczywistym. Rozwiązania te ukierunkowane są na zwiększenie poziomu przywiązania widza do oglądanego widowiska.

Nowoczesne metody zbierania danych, ich odpowiednia filtracja i segregacja oraz finalna wizualizacja determinują poziom emocji odczuwanych przez widzów rozgrywek e-sportowych. Mogą pełnić też rolę edukacyjną. Trzeba tutaj wyróżnić również istotę storytellingu, będącego jednym z najbardziej angażujących czynników w tworzeniu wartościowego contentu. Umieszczanie statystyk opartych na zebranych danych w transmisjach e-sportowych na żywo zmieniło charakter narracji komentowanych wydarzeń. Dzięki wizualizacji danych komentatorzy mają możliwość przekazywania co raz to bardziej szczegółowych informacji, co pomaga, szczególnie starszym widzom, w lepszym zrozumieniu niuansów i zawiłości gier video.  

W odniesieniu do młodszych odbiorców, dane pozwalają na tworzenie dopasowanych kampanii retargetingowych oraz remarketingowych pod kątem świadomości marki i segmentacji docelowych odbiorców. Dzięki temu marki uzyskują pełen obraz ścieżek zakupowych konsumentów i są w stanie precyzyjnie opracowywać między innymi kampanie lojalnościowe.

Biorąc pod uwagę cyfrowy charakter e-sportu, nie jest zaskoczeniem, że najnowocześniejsze koncepcje, takie jak analiza danych, ich przetwarzanie w chmurze, sztuczna inteligencja czy interfejsy API, stają się coraz bardziej powszechne w branży. Zaawansowane narzędzia wspomagane obszerną analityką danych pomagają w dokładniejszym dostosowaniu własnych organizacji do wymogów obecnego ekosystemu sportów elektronicznych.

Wnioski

E-sport to branża, która wraz z upływem kolejnych lat będzie zwiększać i umacniać swoją pozycję na rynku sportowym i nie tylko. W ostatnich latach rynek sportów i gier elektronicznych wręcz eksplodował. Stał się przez to przemysłem wypełnionym tysiącami profesjonalnych graczy i milionami fanów na całym świecie, którzy uczestniczą w wydarzeniach w świecie cyfrowym oraz rzeczywistym.

W wyniku ogólnoświatowego postępu technologicznego dane odgrywają kluczową rolę już nie tylko w rozwoju tradycyjnych dyscyplin sportowych, ale także w e-sporcie. W kontekście rywalizacji sportowej umożliwiają one obiektywną i skuteczną analizę poczynań własnych oraz przeciwników, co ma bezpośrednie przełożenie na poziom widowiska sportowego. Jest to również istotne w kontekście implementacji innowacyjnych technik oraz strategii gry. Ponadto analiza i wizualizacja danych stanowi od pewnego czasu interesujący i angażujący fanów rodzaj contentu, co jest ważne z punktu widzenia coraz to bardziej intratnych umów sponsoringowych. Statystyki przedstawiane widzom w czasie rzeczywistym podczas trwania sportowej rywalizacji ułatwiają zrozumienie nawet najbardziej skomplikowanych zasad poszczególnych gier. Wszystkie te czynniki mają przełożenie na popularyzację e-sportu we wszystkich zakątkach świata. Już teraz w świecie e-sportu królują dane, a to z pewnością dopiero początek.

Dodaj komentarz